Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > X-57 Maxwell

2016-10-18 X-57 Maxwell

X-57 Maxwell to eksperymentalny samolot NASA napędzany przez 14 silników elektrycznych umieszczonych na wąskim skrzydle.


X-57 Maxwell po raz pierwszy poleci już w 2017 roku (grafika: NASA)

X-57 Maxwell to pierwszy od dekady samolot NASA eksperymentalnej serii X. Konstrukcja po raz pierwszy została zaprezentowana 16 czerwca 2016 roku.


Części składowe przyszłego samolotu podczas prezentacji (grafika: Ken Ulbrich, NASA)

Ten wyłącznie elektryczny samolot wykorzystuje kadłub włoskiego samolotu Tecnam P2006T, który zostanie połączony z eksperymentalnym skrzydłem rozwijanym przez ośrodek NASA Langley. Na skrzydle tym zostanie umieszczonych 14 małych silników elektrycznych zasilanych z baterii o masie 400 kg. Pozwolną one na godzinny lot.

Wszystkie 14 silników pracować będzie tylko podczas startu i lądowania. Podczas lotu samolot napędzać będą tylko 2 zewnętrzne silniki. Dodatkowy opływ płata dzięki dodatkowym silnikom powoduje, że skrzydło jest wąskie.

Tak duża ilość silników przekładać się ma na mniejszy hałas od śmigieł oraz lepsze wykorzystanie energii elektrycznej zgromadzonej w bateriach płatowca.

Dane techniczne:

  • załoga: 2
  • prędkość: 280 km/h
  • zasięg: 160 km


X-57 Maxwell (grafika: NASA)

NASA prowadzi obecnie 10 letni program badawczy New Aviation Horizons. Obejmuje on X-57 oraz dlaszych 5 samolotów serii X mających demonstrować XXI wieczne pomysły na latanie.

Pierwszy lot X-57 Maxwell planowany jest na 2017 rok.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: