Nowości  Statki powietrzne    
 


Aeronautyka.pl > Pierwsza baza pseudosatelitów

2018-12-03 Pierwsza baza pseudosatelitów

W zachodniej Australii powstała pierwsza na świecie baza pseudosatelitów - bezzałogowych stratosferycznych samolotów zasilanych energią słoneczną.


Pierwsza baza pseudosatelitów (grafika: Airbus)

Pseudosatelity (ang. High Altitude Pseudo-Satellites, HAPS) to latające w stratosferze elektryczne bezzałogowce. Wyposażone w silniki elektryczne napędzane są one przez panele słoneczne (dzień) i naładowane w dzień akumulatory litowo-siarkowe Li-S (w nocy). Latając w stratosferze ponad pasażerskim ruchem lotniczym mogą lokalnie świadczyć usługi podobne do tych świadczonych przez satelity.


Baza znajduje się w Wyndham (grafika: Airbus)

W nowej bazie Airbusa wykorzystywane będą pseudosatelity Zephyr S. Wykonane są one z bardzo lekkiego i wytrzymałego włókna węglowego. Przy zaledwie 62 kg wagii mają one aż 25 metrów rozpiętości. Zdolne są do długotrwałego lotu na wysokości około 20 km. Jest to dwukrotnie wyżej niż latają samoloty pasażerskie. Na takiej wysokości widoczność wynosi aż 500 km.


Pierwszy lot Zephyr S

Bezpilotowce serii Zephyr rozwijane są od 2003 roku. Prace nad nimi rozpoczęła brytyjska firma QinetiQ, która w marcu 2013 roku sprzedała projekt do europejskiego koncernu EADS Astrium (obecnie Airbus Defence and Space). Model Zephyr S został przedstawiony opinii publicznej podczas pokazów lotniczych Farnborough Air Show 2018.

Przypomnijmy, że podczas swojego pierwszego lotu w dniu 11 lipca 2018 roku startujący z Arizony w USA samolot Zephyr S pobił rekord długotrwałości lotu bezzałogowego utrzymując się w powietrzu przez 25 dni, 23 godziny i 57 minut.

Europejska spółka Airbus Defence and Space zdecydowała się na zachodnią Australię ze względu na wolną od jakichkolwiek ograniczeń przestrzeń powietrzną oraz stałą dobrą pogodę.


(grafika: Airbus)

Samoloty mogą latać autonomicznie od startu do lądowania i mogą być zdalnie sterowane z naziemnej stacji kontroli.

Stworzenie bazy to kolejny krok na wprowadzeniu przez Airbusa pseudosatelitów do rutynowej eksploatacji. Oferować one będą przede wszystkim usługi telekomunikacyjne i obserwacyjne. W czasie rzeczywistym mogą one przekazywać zdjęcia i wideo w dużej rozdzielczości w każdych niemal warunkach oświetleniowych. Ze stratosfery przeprowadzać one mogą rozpoznanie i wywiad, patrolować granice czy wykrywać pociski.

Pseudosatelity Zephyr S mogą prowadzić także misje cywilne jak obserwacje przyrody, pomoc w przypadku katastrof naturalnych czy też oferować dostęp do Internetu. Szczególnie w wiejskich i odległych częściach świata, tam gdzie inne sposoby podłączenia do sieci są nieopłacalne lub niemożliwe.

Dane techniczne Zephyr S:

  • rozpiętość: 25 m
  • masa: 62 kg
  • ładunek: 5 kg

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Aeronautyka.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze informacje lotnicze za darmo.

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: