Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Perlan

Perlan

Perlan to projekt wzlotu szybowcem na docelową wysokość ponad 30 km (100 000 stóp).


Rekordowy szybowiec Perlan 2 (grafika: Perlan Project)

W latach 1992-98 Einar Enevoldson, szef projektu Perlan, zebrał dowody na istnienie fenomenu pogodowego jakim są stratosferyczne wiatry górskie. Okazuje się, że wiatry napotykając na swojej drodze wysokie pasma górskie i nie mogąc ich ominąć "wystrzeliwują" w górę. Gdy zostaną jeszcze potem napędzone przez tzw. wir polarny (ang. polar vortex) mogą osiągać wysokość aż 39,6 km (130 000 stóp). Fenomen ten można wykorzystać do wzbicia się szybowcem wysoko, jak nigdy przedtem.

W tym celu powstał szybowiec Perlan 2, który ma polecieć na wysokość niemal 27,5 km (90 000 stóp). Jest on następcą wcześniejszego szybowca Perlan 1, który miał na celu zbadać możliwość takiego lotu. 30 sierpnia 2006 roku Steve Fossett i Einar Enevoldson wzlecieli szybowcem Perlan 1 na wysokość 15 460 m pobijając poprzedni rekord o 507 m.


Perlan 2 wznieść się ma wyżej niż wzniósł się wcześniej jakikolwiek statek powietrzny zaopatrzony w skrzyła i silnik zdolny do pracy w atmosferze - wyżej latały tylko rakietoplan X-15 i balony stratosferyczne (grafika: Perlan Project)

Rekordowy lot ma się odbyć w lipcu 2016 roku w Argentynie (Południowa Ameryka). Wzlot na wysokość niemal 27,5 km (90 000 stóp) zapewnić ma wiatr "odbijający" się w górę od gór Andy. Szybowiec Perlan 2 ciągnięty będzie przez samolot i uwolniony. Do góry wznosić go będą opisane wiatry. Ze względu na wysokość szybowiec będzie mógł osiągnąć prędkość 666 km/h.

W razie kłopotów załoga ma do dyspozycji spadochron awaryjny. Umożliwia on bezpieczne "zlecenie" z tak dużych wysokości.

Obecnym rekordem wysokości jest 25 929 m (85 069 stóp) ustanowiony w 1976 roku przez samolot szpiegowski SR-71 Blackbird. U-2 latał na wysokości niższej bo 21 km nad Ziemią. Zwykłe samoloty pasażerskie latają na pułapach ok. 10,5 km.

W pierwszym szybowcu podczas lotu kombinezony ciśnieniowe zbyt się nadymały w kabinie szybowca, co fizycznie utrudniało pilotowanie. Załoga jest także wystawiona na środowisko o bardzo niskim ciśnieniu, gęstości oraz niskie temperatury się sięgające -70 stopni Celciusza. Na wysokości 90 000 stóp, czyli niemal 27,5 km, 98% masy atmosfery znajduje się już poniżej. Dlatego też zdecydowano, że w Perlan 2 piloci znajdować się będą w ciśnieniowej kabinie. Panować będzie w niej ciśnienie jak na wysokości ok. 4,5 km (15 000 stóp).


Projekt szybowca (grafika: Perlan Project)

Dane techniczne szybowca Perlan 2:

  • załoga: 2
  • waga startowa: 816 kg
  • rozpiętość skrzydeł: 25,6 m
  • powierzchnia skrzydeł: 24,4 m2

Docelowym celem drużyny jest osiągnięcie wysokości nawet ponad 30 km (100 000 stóp). Ma to umożliwić Perlan 3. Ma się to dobyć w maju 2019 roku wykorzystując do tego już wir polarny północnej półkuli.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: