Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Lippisch-Ente

Lippisch-Ente

Lippisch-Ente ("Ente" znaczy "kaczka") to rakietoplan, który skonstruował niemiecki konstruktor lotniczy Alexander Lippisch.

Rakietowa "kaczka" uważana jest za pierwszy rakietoplan świata.

Konstrukcja

Rakietoplan powstał w wyniku połączenia szybowca w układzie kaczka z napędem rakietowym.


Lippisch-Ente (grafika: Martin Bergner (CC))

Rakietowa "kaczka" wyposażona była w 2 silniki rakietowe na stały materiał pędny (proch). Zapłon rakiet inicjowany był z kokpitu pilota poprzez przełącznik elektryczny. Silniki były uruchamiane jeden po drugim - każdy z nich zawierał 4 kg prochu i zapewniał ciąg przez 30 s.


Lippisch-Ente (grafika: Martin Bergner (CC))

Konstrukcja została zaopatrzona w system przeciwwagi, który umieszczony było pod podłogą. Zmieniał on w sposób automatyczny środek ciężkości po wypaleniu się paliwa rakietowego.

Loty

Pilotem oblatywaczem był Fritz Stamer. Podczas lotów próbnych osiągnięto zasięg lotu 1,5 km. Niestety także podczas lotów maszyna uległa zniszczeniu.

Dane techniczne

  • konstruktor: Alexander Lippisch
  • rok budowy:1927/1928
  • rozpiętość: 11,94 m
  • powierzchnia nośna: 20,30 m2
  • długość kadłuba: 4,31 m

Maszynę można zobaczyć w muzeum szybownictwa Deutsches Segelflugmuseum (Muzeum Szybownictwa) znajdującym się na wierzchołku góry Wasserkuppe, w pasmie Rhön w Niemczech. Prezentowana tam maszyna mimo tego, że nie jest oryginałem lecz rekonstrukcją, to została odbudowana jak najściślej nawiązując do historycznej konstrukcji.

Inne

Doświadczenie, jakie Alexander Lippisch zdobył przy budowie "Ente" pomogło mu potem wraz z zakładami Messerschmitta zbudować rakietowy myśliwiec przechwytujący Messerschmitt Me 163 "Komet".

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: