Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Fly-by-Wire

Fly-by-Wire

Fly-by-Wire (z angielskiego "latanie poprzez kable") to elektroniczny system przekazywania sygnałów sterowania statkiem powietrznym.

W klasycznym systemie sterowania ruchy sterujące pilota przekazywane są mechanicznie:

  • w przypadku samolotów: na powierzchnie sterowe płatów nośnych (stery wysokości, kierunku i lotki),
  • w przypadku wiropłatów: na łopatki wirnika nośnego i śmigła ogonowego.
Przekazywana są one przez system cięgien lub systemy hydrauliczne.

W przypadku Fly-by-Wire (FBW) odbywa się przez sygnał (dawniej analogowy, obecnie cyfrowy) sterujący do siłowników poruszających powierzchniami sterowymi przekazywany jest przez:

  • przewody elektryczne,
  • światłowody (Fly-by-Light).
Urządzenie sterujące (drążek sterujący) jest całkowicie mechanicznie oddzielony od siłowników sterowania.

Pierwszym seryjnie produkowanym samolotem wykorzystującym technologię Fly-By-Wire był samolot wojskowy F-16.

Pierwszym samolotem pasażerskim, w którym wykorzystano system sterowania Fly-By-Wire był samolot Concorde. Po nim kolejnym produkowanym samolotem pasażerskim był i jest Airbus A320.

Wprowadzenie Fly-By-Wire było możliwe dzięki rozwojowi komputerów.

Wady i zalety

Zalety:

  • odciążenie pilota (łatwiejsze pilotowanie)
  • mniejsza masa układu sterowania
  • wyższa niezawodność

Wady:

  • możliwa podatność ze strony elektromagnetycznych zakłóceń
  • odłączenie pilota od fizyki lotu i sił występujących na sterach wysokości, kierunku i lotkach (nowe rozwiązania odwzorowują w sposób sztuczny takie sprzężenia zwrotne)

Ciekawostki

Technologię fly-by-wire stosowana jest także w motoryzacji: w samochodach Formuły 1 oraz w skrzyniach biegów (joystick zamiast mechanicznej dźwigni).

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: